Hoe heet opa eigenlijk?

Eerst maar eens duidelijkheid over zijn naam, want ik kom vanalles tegen.

Julius
De eerste naam van opa is officieel Julius. Dat is een feit, want het staat officieel vermeld op de 'gezinskaart' van de gemeente. En zijn roepnaam is Jules. Tenminste, zo heb ik dat altijd in mijn hoofd gehad. Toch is dat niet de naam die hij zelf voert.

In de eerste uitingen die ik tot nu toe ben tegengekomen, deelnames aan prijsvragen van de krant Het Centrum in 1915, 1917 en 1919, staat steeds Julius. Zie de afbeelding uit het hoofdstuk De kleine opa.

Jul.
Maar in 1918, als opa als 14-jarig jongetje (voor het eerst?) in de openbaarheid treedt als creatieveling, ondertekent hij met Jul. Terlingen. Met een punt, dus. Het gaat weer om een kinderprijsvraag in Het Centrum. De kleine opa leverde een opstel in, dat bestaat uit 625 woorden, met alleen de klinker E.

Deel 1 van het opstel (Het Centrum, 11 mei 1918, klik voor een vergroting):
Deel 1 van het opstel (Het Centrum, 11 mei 1918)
Deel 2:
Deel 2 van het opstel (Het Centrum, 11 mei 1918)
In 4 januari 1929 speelt opa viool in Harmelen. Het Woerdensch Weekblad schrijft erover. En weer is het Jul. Terlingen. Klik op de afbeelding voor een vergroting:


(Ik heb het leven van zijn mede-speelster in dit concert onderzocht. Zie voor een verslag deze site van mij.)

Als hij onder zijn tekeningen zijn naam zet, schrijft opa zélf Jul. Terlingen.


Jules
Als opa wordt voorgesteld in het Utrechtsch Nieuwsblad als vaste tekenaar staat boven het artikeltje 'Jules Terlingen'. En ook in het boek Wolken, Wind en Water uit 1935 (of 1936?) is het géén Jul. of Julius: "Boekverluchting van Jules Terlingen" staat er.

Ook in het boek Anton Bruckner, zijn land, zijn leven en zijn kunst uit 1936 staat 'Jules' (zie: Opa's tekeningen 1935-1940).

Juul
In een brief van Let aan haar man, die ik ben tegengekomen, schrijft ze 'Juul'.


Ook in een brief van pater Jeroen (zijn neef) schrijft deze 'Juul'. Op de titelpagina van het boekje Zo'n Duitse Rakker uit 1934 (zie: Opa's tekeningen tot 1935) staat ook 'Juul'.

Jul
In zijn signatuur (zie hoofdstuk Opa's signatuur) staat op cryptische wijze 'Jul T'. Zonder punt, dus. En ook op zijn overlijdenskaart en zijn grafsteen staat Jul, zonder punt.


Poe, het is niet makkelijk...
Ik kies voor deze site maar opa's eigen keuze: Jul. (met punt).